Berörs exsambons lån vid försäljning av fastighet anskaffad för eget bruk men belånad även av exsambon?

Hej. Jag är ensam ägare till huset som jag ägde innan min sambo flyttade in, vi har separerad, lån är fördelat mellan mig och sambo kan jag sälja utan att lösa sambos del. Vi har inte skrivit samboavtal.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Om du ensam äger en fastighet till 100 % så är det bara du som kan belåna den. Jag utgår därför från att är din sambo antingen är medlåntagare till dina lån eller har hjälpt till med finansieringen genom att ta lån utan säkerhet i huset.

Om din sambo har lån utan säkerhet i bostaden så kan du sälja bostaden utan att lösa dessa lån. Om sambon däremot står som medlåntagare till lån som du innehar med säkerhet i bostaden så kommer du inte att kunna sälja huset utan att lösa sambons del. Den delen måste du prata om med din bank.

Eftersom ni inte har skrivit samboavtal så gäller Sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376. Bostad som inte har införskaffats för gemensamt bruk anses inte vara samboegendom och påverkas inte vid separation, se 3 § (se dock 22 § om ni har hemmavarande barn).

Förutsatt att du äger bostaden helt själv och att din sambos lån inte är kopplade till bostaden så ska det följaktligen inte vara något problem att du säljer huset utan att samråda med sambon, även om det såklart är att bäst om ni kan komma överens i det fall att även hans lån påverkas.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare