FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal31/03/2013

Är det juridiskt bindande att teckna avtal om försäljning av bostadsrätt?

Hej! En väninna till mig hade hittat en bostadsrätt på blocket, tagit kontakt och sedan kommit överens med ägaren att hon skulle köpa den.

De båda skrev ett handskrivet avtal på plats där pris och adressen till lägenheten framgick samt dagens datum. Båda skrev under och de kom överens om att betalningen och bankkontakt skulle ske när den nuvarande hyresgästen flyttat ut, ca 2 månader fram i tiden.

När 2 månader hade gott tog min väninna åter kontakt enligt överenskommelse. Säljaren säger nu att hon har fått ett nytt bud ifrån annan part och att min väninna måste bjuda högre om hon vill ha lägenheten?

 Får säljaren göra så här? Vilka konsekvenser leder ett avtalsbrott till och vad händer med lägenheten som min väninna skulle köpa? Har hon fortfarande rätt att köpa den? Alla lån är färdiga, hon vill ha lägenheten. Tack för en bra sida.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Huvudregeln är att ingångna avtal ska hållas, ”pacta sunt servanda”. Ett avtal är alltså juridiskt bindande för de parter som ingått det, oavsett om det har slutits muntligt eller skriftligt.

Vad gäller köp av bostadsrätt krävs det dock att vissa formkrav är uppfyllda för att avtalet ska anses giltigt, se 6 kap. 4 § Bostadsrättslagen, https://lagen.nu/1991:614#K6P4S1.

Avtalet ska upprättas skriftligen och skrivas under av både köparen och säljaren. Köpehandlingen ska även innehålla uppgift om vilken lägenhet som avses och vilket pris som avtalats.

Av den information som du har givit verkar det som att formkraven är uppfyllda i din väninnas fall – det föreligger i sådana fall ett giltigt köpeavtal. Säljaren har då inte rätt att dra sig ur köpeavtalet med hänvisning till att denne blivit erbjuden ett högre pris.

Av omständigheterna verkar det alltså som att din väninna har rätt att köpa lägenheten till det pris som avtalats. Om säljaren vägrar kan hon ha rätt till skadestånd, vilket bland annat stadgas i 22 § Köplagen (https://lagen.nu/1990:931).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare