Tvättmaskinen i hyreshuset förstör kläderna

Vilka lagar är hyresgästföreningar tvungna att följa? Min hyresgästförening har infört "miljötvättstugor" som innebär att man betalar för varje tvätt. Nu har det hänt tre gånger att tvättmaskinen förstör alla kläder genom att göra stora hål i dem. Enligt de så har jag ingen rätt till renkompensation för kläderna och de verkar inte ta ansvar för den trasiga maskinen heller. Det är absurt att jag ska behöva betala för något som inte fungerar och inte kunna få tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med så har du fått lite fel för dig vad det gäller terminologin. Hyresgästföreningen är en organisation som arbetar för hyresgästers rättigheter. Är man medlem i hyresgästförening kan de till exempel hjälpa till vid tvister med hyresvärden eller att förhandla om hyra.

Hyresvärden är den person eller det företag som äger ditt hyreshus och som du betalar hyra till. Det är hyresvärden som exempelvis ansvarar för lägenheternas skick. En bostadslägenhet måste ha det man kallar för lägsta godtagbara standard. Detta regleras i 12 kap. jordabalken, som i talspråk brukar kallas hyreslagen. Enligt § 18a krävs det för att lägsta godtagbara standard skall anses vara uppfylld att det finns tillgång till anordning för hushållstvätt.

Om en sådan anordning inte finns eller är för bristfällig så kan hyresnämnden förelägga hyresvärden att åtgärda bristerna. Hyresnämnden kan också bestämma att hyresvärden skall betala vite om han eller hon inte följer föreläggandet.

Som jag förstår din fråga så verkar det inte gå så jättebra med att på egen hand försöka få hyresvärden att rätta till problemen. Du kan, om du vill, själv stämma din hyresvärd i hyresnämnden och yrka på att hyresvärden får ett föreläggande.

Mitt förslag är dock att du vänder dig till hyresgästföreningen och ber dem om hjälp. De kan göra en mer exakt bedömning av situationen och vid behov hjälpa till vid en eventuell tvist i hyresnämnden. Ibland är det också tillräckligt att hyresgästföreningen bara dyker upp för att hyresvärden ska bli mer samarbetsvillig, så att säga.

Hyresgästföreningen hittar du på www.hyresgastforeningen.se

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare