Uppsägningstid av hyresavtal och beskattning av inkomster vid uthyrning av privatbostad

Hej! hyr en halv villa av ett par men ska flytta nu.jag vet att dom inte betalar någon skatt på hyran jag ger dom,kan dom kräva mej på tre månadshyror som det står i vårat hyreskontrakt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer att utgå från att dina hyresvärdar hyr ut delar av sin villa till dig i egenskap av privatpersoner, då inget i din fråga tyder på att de gör det inom ramarna för en näringsverksamhet.

Regler om hyra av bostad finns i den s.k. hyreslagen i 12 kap jordabalken (JB), se https://lagen.nu/1970:994. Ett hyresavtal om bostadslägenhet skall sägas upp att gälla vid det månadsskift som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen, 12 kap 4 § 1 st. 1 p. JB. Om parterna avtalat om längre uppsägningstid är det bara giltigt gentemot hyresvärden, då en hyresgäst som hyr en bostadslägenhet alltid har rätt till tre månaders uppsägningstid, 12 kap 5 § 1 st. JB. Med bostadslägenhet avses hus eller delar av hus (lägenhet) som hyrs ut för att helt eller till en inte oväsentlig del användas som bostad, 12 kap 1 och 3 st. JB.

Tre månaders uppsägningstid är alltså minimireglerna vid uppsägning av bostadslägenhet, vilket innebär att hyresvärdarna kan kräva dig på dessa månadshyror. Hyresavtalets upphörande är knutet till månadsskifte och kan alltså inte upphöra vid exempelvis den 10:e eller 20:e i en månad.

Sedan 1 februari 2013 gäller den nya lagen (2012:978) om uthyrning av egen bostad (UEBL), se https://lagen.nu/2012:978. UEBL gäller när en privatperson (utanför näringsverksamhet) hyr ut en egen bostadsrättslägenhet, villa eller annat ägt boende. UEBL innebär vissa undantag från JB:s regler om hyra av bostadslägenhet, bl.a. har en hyresgäst rätt att säga upp hyresavtalet att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast en månad från uppsägningen, 3 § UEBL. Denna lag gäller dock bara på hyresavtal som ingåtts efter den 1 februari 2013.

Du nämner även att dina hyresvärdar inte betalat skatt på den hyra du betalat till dem. Huvudregeln är att inkomst från uthyrning av privatbostäder skall tas upp till beskattning i inkomstslaget kapital, se 42 kap 1 § 1 st. inkomstskattelagen (1999:1229) (IL), se https://lagen.nu/1999:1229. Då uthyrningen avser privatbostadsfastighet (villa) får ägarna ett schablonavdrag med 21 000 kr för inkomståret 2012 (40 000 kr för 2013), 42 kap 30 § 2 st. IL. Hyresvärdarna har även rätt till ett avdrag med 20 % av hyresintäkten, utöver schablonavdraget, 42 kap 31 § 1 st. IL. Hyresvärdarna skall alltså bara betala skatt på det eventuella överskottet efter schablonavdraget och avdraget på 20 % av hyresintäkten.

Även om hyresvärdarna är skyldiga att betala skatt för den hyra du betalar till dem, är du skylig att betala hyra till dem under uppsägningstiden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare