FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2013

Tillåten trädfällning?

Hej!  Vi flyttade till villa för snart fem år sedan och ett av kraven var insynsskyddad trädgård. På grannens tomt, precis intill gränsen stod det det tiotal mer än två meter höga granar som helt blockerade all insyn. När vi kom ut i trädgården en dag var dessa plötsligt bortplockade och ersatta av knappt halvmetern höga bladlösa häckplantor. Trädgården är nu alldeles öppen för insyn från flera grannar, vilket vi inte alls är glada över och den har i våra ögon tappat sin charm totalt. Finns det något man kan göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för er fråga.

Vanligtvis  är man fri att göra vad man vill med träden på sin tomt. Kommunen kan dock i  detaljplan bestämma om vegetationen enligt Plan -och bygglagen (PBL) 4 kap 10 § https://lagen.nu/2010:900#K4P10S1. Om kommunen har bestämmelser om träd i detaljplanen kan det krävas marklov för  att fälla träd enligt PBL 9 kap 12 § https://lagen.nu/2010:900#K9P12S1. För att veta vad som gäller där ni bor  kan ni kontakta kommunen för att få veta vad detaljplanen innehåller.

Med vänlig hälsning

Lovisa HedlundRådgivare