FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/03/2013

Mobbning på arbetsplats

Jag har blivit utsatt för personangrepp och mobbning på min arbetsplats av en kollega och är nu sjukskriven för detta. Facket och skyddsombudet är inblandat i detta men jag vill gärna veta vilka rättigheter jag har och vad jag kan kräva då inte min chef tar vid några åtgärder. Vill tillägga att jag har en tillsvidare anställning och han är provanställd. Kan ni snälla ge mig råd om hur jag kan gå vidare då jag känner mig hjälplös

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din arbetsgivare har som du själv säger en skyldighet att motverka mobbning på arbetsplatsen, vilket följer bland annat av Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 1993:17. Mobbning faller under Arbetsmiljölagen som du hittar https://lagen.nu/1977:1160. Arbetsgivaren skall enligt 2 kap 1-2 §§ tillförsäkra en sund och säker arbetsmiljö. Om din arbetsgivare inte vidtar några åtgärder för att få ett slut på mobbningen och facket eller skyddsombudet inte redan har gjort det så kan du vända dig till arbetsmiljöverket, som utövar tillsyn enligt arbetsmiljölagen(se AML 7 kap). Deras hemsida är www.amv.se.

Om du anser att din arbetsgivare har en så pass stor orsak och del i mobbningen eller dess fortlöpande finns det också möjlighet att starta en skadeståndstalan i civilprocess mot denna.

Lycka till!

Emelie SynnegårdRådgivare