Andrahandshyresgästs ansvar för skador efter avflyttning

Hej! Har en vän som hyrt lägenhet i andrahand svart av hennes mammas ex, de har separerat då han hade alkohol problem. Inga foton finns tagna på lägenhetens skick innan hon började hyra den. Han kräver min vän på ca 5000 kr för mindre skador i parketten, orsakade av slitage. Är min vän ersättningsskyldig då slitage är något som man får räkna med när lägenheten används? De är alltså inte orsakade för att hon varit vårdslös eller dylikt. Hon är rädd för att han kräver detta i hämnd för att de separerat. Vad kan man stödja sig i ur lagtexten? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av Jordabalkens 12e kapitel (Hyreslagen) som du hittar https://lagen.nu/1970:994 följer att hyresgästen under hyrestiden har att väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. Graden av aktsamhet som krävs av hyresgästen är beroende av lägenhetens beskaffenhet, ändamålet med hyrningen, husets allmänna skick och dylikt. Av vad du angivit så verkar detta röra sig om en ”vanlig” hyra av bostad.

Som du angett så förslits lägenheten genom normal användning. Så småningom kan genom förslitningen uppstå brister som är att betrakta som skador. Hyresgästen svarar inte för sådana skador som uppstår genom normal förslitning. Inte heller svarar han för skador som uppstår genom olyckshändelse.

Den som påstår att någon vållat en skada måste normalt kunna bevisa sitt påstående, i detta fall hyresvärden. Normalt har man som hyresvärd endast möjlighet att visa att en skada inte fanns vid hyresgästens inflyttning men väl vid avflyttningen.

Tvister huruvida skador uppkommit under hyrestiden eller funnits redan vid inflyttningen kan i stor utsträckning förebyggas om bevisning säkras beträffande lägenhetens skick vid tiden för inflyttningen. Det kan ske genom en på lämpligt sätt genomförd besiktning. Den naturliga och rationella ordningen är att hyresvärden har att svara för denna besiktning och även dokumentera denna.

Då detta inte har skett och skadorna inte beror på vållande eller försummelse kan jag inte se varför din väninna skulle behöva stå för dessa. Det är dock svårt att svara på utan vidare inblick i fallet.

Hoppas mitt svar är till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare