Klander av testamente - klanderfrist & talerätt

Min faster avled för ett par år sedan. I hennes boupteckning testamenterade hon och hennes make allt till mig i ett gemensamt testamente. Nu har även han avlidit. Problemet är att originaltestamentet försvunnit och min fars syskon accepterar inte det som de godkände i samband med min fasters boupteckning eftersom bara kopian från hennes boupteckning finns kvar. Till saken hör att hennes make inte har några andra släktingar i livet. Var går kvarlåtenskapen? Till mig som testamentstagare från det gemensamma arvet, syskonen (till min faster) eller allmänna arvsfonden?

Lawline svarar

Hej!

Din faster och hennes mans testamente anses, trots att det är gemensamt (ett så kallat inbördes testamente), utgöra två olika testamentsförordnanden. Då din faster avled först innebar testamentet att hennes man ärvde henne, men att du har rätt till efterarv, dvs att få ut arv från din faster efter att hennes man avlider. När hennes man nu avlider har du även enligt testamentet rätt att få ut arv efter honom direkt.

För att ett testamente ska ogiltigförklaras måste det klandras. Effekten av att det gemensamma testamentet ses som två olika förordnanden blir att din fasters testamentsförordnande måste klandras redan vid hennes död. Genom att godkänna testamentet vid din fasters död har din fars syskon avstått från att klandra testamentet, och oavsett det så har klanderfristen gått ut då en klandertalan enligt 14:5 Ärvdabalken måste väckas inom sex månader från det att arvingen delgivits testamentet. Du har därmed rätt att nu när din fasters man avlidet få ut arvet efter din faster.

Vad gäller arvet efter din fasters man så ska även det som konstaterats tillfalla dig. För att så inte ska ske måste testamentet efter honom klandras. Enligt 14:5 Ärvdabalken är det endast arvingar som kan klandra ett testamente. Då din fars syskon inte är arvingar till din fasters man (endast din faster) så har de inte rätt att väcka talan om klander. Att de inte nu vill godkänna testamentet borde därför vara utan betydelse. Även arvet efter din fasters man ska således tillfalla dig.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K14.

Vänliga hälsingar,

Lawline RådgivareRådgivare