Köpt bostadsrätt avviker från mäklares utfästelse

Hej. Jag och min sambo köpte för en tid sedan en bostadsrätt där det stod i kontraktet att det skulle finnas golvvärme i badrummet. Även under visningen menade mäklaren på att badrummet var nyrenoverat med golvvärme. Nu när vi har fått nycklarna visar det sig att det inte alls finns någon golvvärme överhuvudtaget. Vilka skyldigheter finns hos respektive parter, mäklare, säljare, köpare?

Lawline svarar

Hej!

När man köper och säljer bostadsrätter ska köplagen tillämpas(ni hittar den https://lagen.nu/1990:931). Normalt föreligger inte ett fel i köplagens mening om köparen vid en undersökning av en vara före köpet borde ha märkt felet då. Av 18 § följer dock att fel ändå föreligger om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha haft inverkan på köpet. Detta gäller även om någon annan än säljaren lämnat uppgifter om varan med säljarens vetskap. Om säljaren lämnat en viss utfästelse om en vara behöver köparen alltså normalt inte undersöka om den stämmer.

I ert fall har mäklaren sagt att badrummet har golvvärme och det följer även av ert köpeavtal. Ni har därför kunnat utgå från att så är fallet. Enligt mig är det därför tydligt att det föreligger fel i den lägenhet ni köpt. Ni bör genast kontakta säljarna och påtala felet. Påpeka att det följer av avtalet att golvvärme ska finnas. Det som kan bli aktuellt är att golvvärme installeras på säljarens bekostnad eller att ni får en prisnedsättning  som kompensation för felet.

Mvh,

Ronja KleiserRådgivare