Sambolagen - bodelning med anledning av dödsfall

Min syster har avlidit. Hon var sambo. Hon hade en hyresrätt när de träffades. Han flyttar in. Efter nåt år flyttar de upp tre våningar i samma hus (samma hyresvärd) Hyresrätten ombildades till bostadsrätt några år senare. Skall bostadsrätten ingå i bodelningen enligt sambolagen? Det finns även kontanta pengar undanstoppade i lägenheten som även är min systers. Skall de också räknas in i bohaget? Min syster har en son, inga gemensamma barn med sambon.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Enligt 3 § Sambolagen utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Det innebär att om din syster och hennes sambo gemensamt förvärvade den hyresrätt som sedermera ombildades till bostadsrätt så utgör denna samboegendom.

Vad gäller pengarna så framgår av 6 § Sambolagen att sambors gemensamma bohag är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Då pengarna inte är avsedda för det gemensamma hemmet är det inte bohag i Sambolagens mening och ska därför inte ingå i bohaget.

Sambolagens 18 § bör också uppmärksammas, eftersom den innebär att om en sambo avlider så gäller bestämmelserna om rätt att begära bodelning endast till förmån för den efterlevande sambon. Det innebär att om den efterlevande inte begär bodelning så kommer ingenting att delas utan vardera sambo behåller sin del.

Bästa hälsningar,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare