Vilka egendomsförhållanden ligger till grund vid bodelning?

Jag och min man flyttade isär för fem år sedan och delade då upp våra gemensamma tillgångar, skulder och lösöre mellan oss., men vi har fortsatt vara gifta och någon skriftlig bodelning har vi inte gjort. Under dessa fem år har jag sparat ihop en del pengar och även köpt en lägenhet. Jag kommer snart att få ett avgångsvederlag utbetalt.

Vi nu står i begrepp att skilja oss och göra bodelning och efter vad jag har läst mig till så kommer min lägenhet och mina besparingar att vara en del av giftorättsgodset. Stämmer det?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Makars egendom är giftorättsgods om inget annat gjorts gällande genom äktenskapsförord eller villkor, och vid en bodelning ska allt giftorättsgods ingå.

Bodelningen ska enligt 9 kap 2 § äktenskapsbalken göras utifrån de egendomsförhållanden som föreligger när talan om äktenskapsskillnad väcks. I ditt fall innebär det att den egendom som du och din make äger den dagen ni ansöker om äktenskapsskillnad ska ingå i er bodelning. Om du vid ansökan äger en lägenhet och har sparade pengar så ingår även dessa.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare