FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/03/2013

Bodelning mellan sambor

Hej!

Jag och min sambo köpte hus förra året. Nu har hon flyttat ut och jag funderar på hur jag ska göra med huset. Problemet jag har är att när vi köpte det så ordnade jag själv fram alla pengar till handpenningen genom att låna pengar av mina föräldrar. Vi skrev inga avtal eller liknande. Om vi säljer huset idag kommer min före detta sambo ha rätt till hälften av handpenningen då? Förutsatt att huset säljs utan förlust.

Lawline svarar

Tack för din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske om en av samborna begär det och en sådan begäran ska lämnas senast ett år efter att förhållandet tog slut. Så det finns i ditt fall inget krav på att ni ska dela om inte din före detta sambo begär det.

Det som ska delas om bodelning begärs är samboegendomen, den bostad och det bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Vad jag förstår köpte ni huset i syfte att bo där tillsammans och huset utgör då samboegendom. Vid en bodelning er emellan har då din före detta sambo rätt till hälften av huset.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare