Samboegendom och arv för sambors gemensamma barn

Jag är sambo sedan 10 år och vi har två barn tillsammans och inga andra barn utanför. Vi äger idag en villa gemensamt som vi har för avsikt att sälja då vi istället ska ta över mina svärföräldrars hus. Mina svärföräldrar vill ge sitt hus i gåva till min sambo. Idag har vi gemensam ekonomi och delar på inkomster och utgifter. Min fråga är då hur det skulle bli för mig i det nya huset då större renoveringar och reparationer kan dyka upp under de år vi bor där. Ska vi renovera kommer ju detta att göras med våra gemensamma pengar men vid en separation eller dödsfall kommer ju inte detta att tillfalla mig då huset är hans. Hur gör man i ett sånt läge?

Min andra fråga är vem man kontaktar för att skriva på vad som ska ske med huset om min sambo skulle avlida. Ärver barnen oavsett ålder på dem?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Som sambors gemensamma egendom räknas gemensam bostad och bohag om det införskaffats för gemensamt bruk. Det är denna egendom som delas vid en separation eller ett dödsfall. Om din man får huset i gåva av sina föräldrar med villkoret att det ska vara hans enskilda egendom så tillhör huset inte er samboegendom. Vid separation eller dödsfall ses det som hans och du har ingen rätt till huset trots er gemensamma ekonomi. Renoveringar innebär att de pengar som används tillfogas huset och påverkar inte situationen vid en separation eller ett dödsfall. För att ändra på detta krävs att ni ändrar på rättsförhållandet, genom att exempelvis din man ger dig halva huset i gåva eller att ni gifter er.

Sambor ärver inte varandra utan arvet går direkt till barnen oavsett ålder. Rätten till arv följer av lag och det är inte möjligt för sambor att helt avtala bort barnens rätt till arv vid ena förälderns dödsfall. Vissa möjligheter att trygga den efterlevande sambon finns genom livförsäkringar och testamente.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare