Krav för ett giltigt testamente

Jag äger en bostadsrätt, sommarställe och har lite pengar på banken. När jag dör vill jag att det jag lämnar efter mig ska tillfalla mina 3 barn som enskild egendom. - Räcker det att jag skriver just så i mitt testamente? Och måste barnens namn och personnummer anges? - Kan min partner som inte bor på samma adress som jag bevittna min namnteckning i testamentet? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Enligt 9 kap 1 § ärvdabalken kan den som fyllt 18 år förordna om sin kvarlåtenskap genom ett testamente. Vidare föreskrivs i 10 kap 1 § att testamentet ska upprättas skriftligen och med två vittnen. Du som testator ska i deras samtidiga närvaro skriva under testamentshandlingen. För vittnena gäller att de också ska skriva under testamentshandlingen och även ange sitt yrke, hemvist samt tiden för bevittnandet. De behöver däremot inte veta om innehållet i testamentet, utan behöver bara ha kännedom om handlingens egenskap av testamente. Utan vittnena föreligger enligt huvudregeln inget giltigt testamente.

Det räcker därmed att Du anger att Du vill att Din kvarlåtenskap ska tillfalla barnen som enskild egendom och det är då att föredra att Du anger deras namn och personnummer för att undvika framtida förvirring. Däremot räcker det alltså inte med att endast Din partner bevitnnar och skriver under testamentshandlingen enligt ovan, utan Du behöver alltså ännu ett vittne. Lagen uppställer inte några ytterligare krav förutom dessa för att få till stånd ett giltigt testamente.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare