ÅTERKRÄVA GÅVA

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Ifall man fått ett arv för många år sedan som var testamenterat till bara den personen. Och denna personen har syskon (som ej nämns i testamente) men personen väljer ändå att dela med sig av arvet till sin syskon. Kan personen senare kräva tillbaka den del av arv den gett bort pga orättvisa i en ny arvstvist där syskonen vägrar göra samma sak mot denna personen. De behåller allt själva och lämnar den personen utan allt denna gång.

Lawline svarar

Hej,

När en gåva fullbordats är det inte möjligt att återkräva den. En gåva avseende lös egendom, exempelvis kontanter, är fullbordad när egendomen kommit i mottagarens besittning. I ditt fall när pengarna överförts. Det är därför inte möjligt att återkräva pengarna i det fall du beskriver.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus Sabel

Hampus SabelRådgivare