FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/12/2006

Utfärdande av enkelt skuldebrev

En bilhandlare har sålt min bil vidare utan min underskrift ang ägarbyte. Han har ej betalt bilen till mig än men säger att han har pengarna till den 3 jan. Jag har pratat med polisen etc och dom menar på att han säger att han ska betala pengarna då kan jag skriva ett nytt kontrakt eftersom det gamla numera inte gäller samma sak. Min fråga är nu till er: Vad är ett måste som skall ingå i ett kontrakt när det gäller lån mellan privatpersoner (han ska bet 210.000kr för bilen). Tänkte att jag i så fall hade kunnat skriva ett kontrakt som säger att jag ska ha mina pengar senast den 3 jan annars blir det ett polisärende. Jag vet att om jag går till polisen nu så blir det en utredning etc och då tar det ännu längre tid att få mina pengar...om jag får dom.. Tacksam för ett snabbt svar..

Lawline svarar

Ni har överenskommit att bilhandlaren skall vidareförsälja din bil. Detta har skett och bilhandlaren har fått pengarna vilka han skall redovisa för dig. Det här innebär att du har en innestående fordran mot bilägaren motsvarande 210 000 kronor. Vad jag förstår så råder det ingen tvist om att han ska erlägga denna summa till dig, men du vill ha ett skriftligt kontrakt på detta. Det ni således kan göra är att utfärda ett såkallat enkelt skuldebrev, ett skriftligt bevis om fordringens uppkomst och innehåll. Detta är ett bevis på att bilhandlaren är skyldig dig viss angiven summa som skall betalas senast visst angivet datum. Det finns inga direkta formkrav för ett enkelt skuldebrev, men det som nedtecknas stärker i bevishänseende. Ett förslag kan vara att skriva: ”XX (pers.nr./org.nr. motsv) skall till YY (pers.nr.) erlägga ---- kronor senast den 3/1 2007 ” Ni kan även precisera hur ni vill att betalningen skall gå tillväga och andra förtydliganden. Se till att båda undertecknar skuldebrevet med underskrift och namnförtydliganden. Vittnen kan även skriva under men detta är som sagt inget formkrav. Skulle det senare visa sig att bilhandlaren inte vill betala så fungerar skuldebrevet som ett bevis och kan användas då man t.ex. vill ansöka om ett betalningsföreläggande. Mvh
Peter AhlströmRådgivare