Parts utevaro

Om tex två parter har hamnat i en tvist om en såld bil, käranden yrkar 30.000 kr i ersättning och har skickat in all bevisning om bilen fel. Tredskodom kan bli gällande om svaranden inte dyker upp på föreberedelsesammanträdet, men vad händer om käranden väljer att inte dyka upp ?? mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Det som händer om kärande eller svarande inte dyker upp på ett förberedelsesammanträde skiljer sig åt vad gäller dispositiva och indispositiva tvistemål. I ditt fall rör det sig om ett dispositivt tvistemål.

När det gäller dispositiva tvistemål, vilka är de mål där förlikning om saken är tillåten, gäller att tredskodom kan utdömas om någon av parterna eller deras ombud inte infinner sig till förberedelsesammanträdet. Det krävs dock att den andra parten yrkar tredskodom för att så ska ske. Det krävs även att den part som inte dyker upp vid sammanträdet tidigare har fått en kallelse till sammanträdet och att det av kallelsen framgår att tredskodom kan utdömas om personen inte dyker upp. Om den andra parten inte yrkar tredskodom eller om det inte framgår av kallelsen att tredskodom kan utdömas så avskrivs istället målet. Vid dispositiva tvistemål kan alltså tredskodom utdömas även om det är kärande som inte dyker upp. Att en tredskodom utdöms innebär att rätten dömer till det som den andra parten har yrkat (till fördel för den part som har dykt upp).

Om parterna måste infinna sig personligen (när det inte är tillåtet att skicka ett ombud utan när parterna själva måste komma till sammanträdet) kan även vite utdömas om parterna väljer att inte dyka upp.

Om varken kärande eller svarande dyker upp till förberedelsesammanträdet avskrivs målet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare