FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/03/2013

Adoption ej möjligt utan biologiska moderns godkännande

Jag blev i min ungdom gravid till följd av en våldtäckt.(1986).Jag beslöt att adoptera bort det.Det togs direkt så jag inte skulle se det ,veta kön etc..Ca 1 år senare blev jag kontaktad av bla advokat som berättade att barnets far begärt vårdnaden så nu fick jag plötsligen reda på kön,var barnet befann sej samt blev underhållsskyldig. Att jag lämnat ut faderns namn till kuratorn beror på att de tyckte att barnet borde ha rätt att ev i framtiden veta vem den biologiska fadern var.De nämnde inget om att de skulle kontakta honom med frågan om han ville ha vårdnaden. Barnet bodde hos de tänkta adoptivföräldrarna till fadern tog sitt beslut efter ca 1 år. Jag anmälde aldrig våldtäckten samt har aldrig haft kontakt med fadern eller barnet. Nu är min fråga.Kan jag på något sätt göra detta barn arvslöst samt dennes ev barn ? Jag har idag ett barn och det känns inte kul att det ska behöva "dela med sej" av ett arv till någon vi inte har någon som helst kontakt med. Hur kan jag ev få veta om barnet är adopterad av faderns fru/sambo? För då behöver jag ju inte fundera på ett ev arv till denne. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av vad jag förstår så hinner den första adoptionen inte gå igenom till de tilltänkta adoptivföräldrarna innan pappan dyker upp och vill ha barnets vårdnad. Eftersom adoptionen då inte hunnit gå över har dina rättsliga förpliktelse till barnets inte klipps varför du varit tvungen att betala underhåll för barnet.

Om barnet som numera är vuxet hade blivit närståendeadopterat av barnets pappas fru hade du varit tvungen att godkänna detta som barnets biologiska mamma. Det formella beslutet fattas alltid i tingsrätten där de prövar om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Eftersom du inte godkänt någon adoption är du juridiskt sett fortfarande mor till detta barn. Man kan inte göra sina barn helt arvslösa, men man kan begränsa dess arv så att de endast kan kräva ut sin laglott (vilket är 50 % av den behållning barnet egentligen hade haft rätt till). Kontakta gärna en verksam jurist för att få hjälp med att utforma ett testamente där detta regleras.

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare