Formkrav för att en ideell förening ska erhålla rättskapacitet

Vad krävs för att en ideell förening ska bli en juridisk person? Räcker det med stadgar och företrädare?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

En ideell förening är som huvudregel en juridisk person, och kan således ingå avtal, äga tillgångar, vara part i rättegångar och ådra sig skulder. Då det inte går att registrera en ideell förening erfordras det att vissa formkrav är uppfyllda för att den ideella föreningen ska erhålla rättskapacitet. Föreningen skall ha stadgar där den gemensamma målsättningen och ändamålet är formulerad, firma och en styrelse bestående av minst 3 ledamöter.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare