FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/03/2013

Avgörande tidpunkt för bodelning vid äktenskapsskillnad

Hej,
Jag var gift fram till 2010-03-17, men mitt ex lade in om äktenskapsskillnad 2009-05-22. Hon fick ärva ett stort belopp 3 mån efter hon lade in om det, så min fråga är om jag har någon rätt till det.
Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Enligt äktenskapsbalkens 9 kap. 2 § ska en bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Den dag din före detta fru ansökte om skilsmässa är således den dag som ska vara avgörande för vem av er som äger vad av er gemensamma egendom. Eftersom hon fick sitt arv tre månader efter det att hon ansökte om skilsmässa, har du enligt lag inte rätt att ta del av arvet. Det hade du emellertid haft om hon hade ärvt beloppet innan hon ansökte om äktenskapsskillnad.

Äktenskapsbalken återfinns https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare