Att ogiltigförklara testamente

Hej! Min sambo har avlidit och nu vill Döttrarna ogiltighetsförklara testamentet. Dom har ringt till den ena tjejen som har bevittnat underskriften och frågat en massa konstiga frågor nu är hon orolig vad hon har svarat. Är detlagligt att legaterna får ringa ill vittnen och intervjua dom? Nu har även advokat blivit inblandad. Vad har jag/vi för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Ett testamente kan endast ogiltigförklars under vissa i lagen angivna förutsättningar. För att ett testamente ska ogiltigförklaras måste också de arvingar som anser testamentet vara ogiltigt klandra detta genom att väcka talan om att testamentet ska ogiltigförklaras inom sex månader från det att arvingen blev delgiven testamentet. Om talan inte väcks inom sex månaders-fristen anses testamentet giltigt och kan inte angripas (14 kap. 5 § ärvdabalken (ÄB)).

Grund för klander föreligger om testator inte var behörig att upprätta testamente, eller om formkraven i 10 kap. ÄB inte iakttagits (13 kap. 1 § ÄB). Grund för klander föreligger också om testamentet upprättats under påverkan av psykisk störning eller då testator upprättat testamentet till följd av att någon utövat tvång mot testator eller missbrukat testators oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning. Att testator blivit svikligen förledd till att upprätta testamentet eller varit omedveten om faktiska förhållanden som haft avgörande inflytande på testators vilja att upprätta testamentet utgör också grund för klander av testamentet (se 13 kap. 2 & 3 §§ ÄB).

Eftersom testamente endast kan ogiltigförklaras om någon av dessa klandergrunder föreligger, betyder det att testamentet är giltigt om någon av grunderna inte föreligger. Om den tjej som varit vittne uppfyller kraven i 10 kap. 4 § ÄB kan testamentet i alla fall inte klandras på den grunden.

Det räcker dock inte med att någon av dessa grunder föreligger för att testamentet ska vara ogiltigt, utan det krävs alltså även att arvinge väcker talan om ogiltigförklaring av testamentet inom sex månader. Väcker arvinge klandertalan är det du som testamentstagare som måste visa att formkraven är uppfyllda, medan den som klandrar testamentet måste kunna visa att någon av de andra klandergrunderna föreligger.

Det kan påpekas att bröstarvingar (testators barn) har rätt att utfå sin laglott, även om testator har uteslutit dessa ur testamentet. För att bröstarvingar ska ha rätt att utfå sin laglott krävs att de inom sex månader från delgivningen av testamentet framställt sitt anspråk till, eller väckt talan mot, testamentstagaren (7 kap. 3 § ÄB).

ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare