Olika höga insatser i en ekonomisk förening

Hej! Kan en person vara skyldig att betala mer i insats än en annan i en ekonomisk förening? T.ex. låt oss säga att föreningen driver en uppställningsplats för husvagnar. Om en person med en husbil då vill gå med, kan krav på en större insats göras gällande då?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Här är lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar, LEF, tillämplig. Framför allt är två lagrum av intresse, nämligen 7 kap. 15-16 §§ LEF.

Enligt 7 kap. 16 § LEF får föreningsstämman inte fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. Denna generalklausul återfinns även i 6 kap. 13 § LEF angående styrelsen eller annan representant för föreningen och är ett uttryck för principen om medlemmarnas likställighet i den mån annat inte följer av stadgarna (prop. 1986/87:7 s. 140). Visst utrymme, oklart hur mycket, finns alltså för särbehandling av medlemmar om stöd för detta finns i stadgarna. Undersök gärna om stadgarna i din förening ger stöd för helt godtycklig särbehandling. Jag betvivlar dock att de ger stöd för sådan.

I 7 kap. 15 § 1 st. LEF anges att ett beslut om ändring av stadgarna som innebär att en medlems förpliktelse att erlägga insatser eller avgifter till föreningen ökas eller att hans rätt till årsvinst inskränks är giltigt endast om beslutet fattats på två stämmor och den senare stämman har biträtts av minst tre fjärdedelar av de röstande. Enligt tredje stycket finns en möjlighet för en medlem att undkomma ett sådant beslut under vissa förutsättningar om medlemmen som säger upp sig till utträde ur föreningen.

Lars BålmanRådgivare