Sekretess inom sjukvården

Hur hanterar jag rent juridiskt en situation inom vården då jag som praktikant ombedds av en patient att inte säga något om patientens matvägran inför mina kollegor eller anhöriga?

Lawline svarar

Hej,

Din fråga aktualiserar Offentlighets- och sekretesslagen som du kan hitta här: https://lagen.nu/2009:400

Kapitel 25 i denna lag reglerar sekretess inom hälso- och sjukvården. I 1 § sägs att sekretess gäller inom hälso- och sjukvården för uppgift om den enskildes hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan lämnas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Denna bestämmelse används också på de personer som i och för sin utbildning deltar i arbetet inom hälso- och sjukvården, såsom praktikanter. En uppgift är sekretessbelagd oavsett hur den lämnas, den kan lämnas både muntligen eller genom en skriftlig handling.

Det innebär att de uppgifter som lämnats till dig är sekretessbelagda om patienten inte samtycker till att de lämnas vidare.

Har du ytterligare funderingar får du gärna höra av dig igen.

Vänligen,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare