Villkor i testamente

Testamente. Jag och min hustru håller på att upprätta nytt inbördes testamente. Hon har två särkullbarn och har en önskan om att skydda ena barnets arv utöver att det ska vara enskild egendom genom att sätta av pengarna till en pensionsförsäkring eller liknande så att arvet inte består av likvida medel. Är det möjligt att ställa sådana villkor i ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Ett testamente är ett uttryck för testatorns, i detta fall din hustrus, sista vilja. Som huvudregel gäller därför att testatorn fritt kan bestämma olika villkor för vad som ska hända med egendomen efter testatorns död. Ett vanligt sådant villkor är som du nämner att bestämma att viss egendom ska vara enskild egendom som därför inte ingår i exempelvis en bodelning. Det finns inget som talar emot att testatorn även kan sätta upp andra villkor som att pengar ska gå till en pensionsförsäkring, fonder eller dylikt sparande/investerande. Villkor som dock inte kommer vara giltiga är sådana som exempelvis berövar bröstarvingar deras rätt till sin laglott. Svaret på din fråga är alltså att det är möjligt att ställa upp sådana villkor i ett testamente som säger att pengarna ska gå till ett pensionssparande. Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare