Ett upprättat testamente med en avsaknad av undertecknande av vittnen

Hej!Min ensamstående moster har före sin död bett mig ta hand om en påse när hon gått bort.I denna ligger en lapp där det handskrivet står:Allt som finns i påsen skall givas till xxxxxx (dvs mig) ,undertecknat av mostern. Även muntligen sagt att jag ska ha påsen,som visade sig innehålla kontanter.Hur hantera detta? Är det juridiskt hållbart nu när mostern gått bort.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Reglerna för hur ett testamente ska utformas regleras i 10 kap. ärvdabalken (ÄB), se här. I 10 kap. 1 § ÄB stadgas att ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen, och i deras samtidiga närvaro ska testator underskriva testamenteshandlingen. Vittnena är solennitetsvittnen, dvs. utan dem föreligger enligt huvudregeln inget giltigt testamente. Därav ska vittnena bestyrka handlingen med sin underskrift.

Om någon däremot av sjukdom eller annat nödfall är förhindrad att upprätta ett testamente kan formkraven åsidosättas och ett s.k. holografiskt nödtestamente upprättas. Detta får ske utan bevittning om det sker skriftligen. Bestämmelsen om nödtestamente återfinns i 10 kap. 3 § ÄB.

Av din fråga framgår att handlingen undertecknats av testatorn med en avsaknad av undertecknande av två vittnen, det blir då fråga om huruvida situationen varit en sådan nöd- eller sjukdomssituation som avses.

Att observera är att det alltid förutsätts att testator var vid sina sinnens fulla bruk vid tiden för upprättandet. Ett holografiskt testamente som upprättats under påverkan av en psykisk störning är ej giltigt.

Med förhoppningar om att du fått svar på dina frågor, önskar jag Dig ett lycka till!

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare