FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/03/2013

Makes giftorätt

Hej! Jag är gift och min man hotar nu med att kasta ut mig i princip så jag vet inte vad jag ska göra nu.. allt står ju i princip i hans namn, har jag rätt till hälften av allt ändå? Pengar, möbler osv?

Lawline svarar

Hej!

Fördelningen av ägodelar mellan makar är beroende av flertalet faktorer. Avgörande är om viss egendom är giftorättsgods eller enskild egendom. Aktuella bestämmelser  angående makars egendom och bodelning finns i äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10).

I 7 kap. 2 § äktenskapsbalken stadgas vad som utgör enskild egendom. Exempelvis kan nämnas viss testamenterad egendom och egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförord. Huvudregeln är att all egendom som inte räknas upp som enskild egendom utgör giftorättsgods. Enskild egendom delas enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken inte vid bodelning. Om den egendom du menar är skriven på honom utgör enskild egendom, har du alltså inte någon rätt till denna.

Utgångspunkten är enligt 11 kap. 2 § äktenskapsbalken att båda makarna behåller sin enskilda egendom och att giftorättsgodset delas lika mellan makarna (om inte annat avtalas) efter att vardera makens eventuella skulder dragits från giftorättsgodset.

Detta är en kort sammanfattning av hur egendom fördelas i samband med bodelning till följd av äktenskapsskillnad. Det bästa du kan göra för att få en översikt av vad som kan tillfalla dig är förmodligen att undersöka vilken egendom som betraktas som enskild/giftorättsgods.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare