Skilsmässa

Hej, Jag och min make sedan 2005 tänker skilja oss. Jag är svensk medborgare och skriven i Sverige, han är Nya Zeeländsk och Brittisk medborgare men bor och arbetar sedan två år i Australien. Vi gifte oss i Nya Zeeland och äktenskapet är registrerat hos den svenska skattemyndigheten. Kan jag/vi skicka in en ansökan om skilsmässa i Sverige eller bör det vara Nya Zeeland? Ingen av oss har varit bosatt i Nya Zeeland under tiden som gifta. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! En ansökan om skilsmässa i Sverige betyder att skilsmässan blir giltig här i Sverige. För att skilsmässan ska vara giltig även i Nya Zeeland krävs att ni gör en ansökan om skilsmässa där. Jag föreslår att du kontaktar Nya Zeelands ambassad för närmare information om hur ni bör gå tillväga då jag själv inte känner till Nya Zeelands lagstiftning.
Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare