FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/03/2013

Får sparande till barn undantas vid bodelning?

Hej Vi har varit gifta i ungefär 10 år. Min maka har ett barn med en före dette man. Makan fick bidrag till sonen från fadern, men i makans namn, och hade sparat det på ett konto i makans namn, när vi blev gifta. Makan tycker att vid en evt. bodelning bör detta bidrag särskilt och först utbetalas till hennes barn innan övrig bodelning. Vad säger lagen? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Utifrån mina efterforskningar kan jag inte hitta något stöd för att dessa pengar ska undantas bodelningen. Pengarna står på ett konto i makans namn och det är pengar hon har fått för att försörja sonen inte specifikt spara till sonen. Dessutom går det inte att öronmärka pengar och säga att pengarna på det sparkontot kommer från underhållsbidraget, även om det kan ha varit hennes tanke.

Vänligen

Frida KarlssonRådgivare