Testamente - kvarlåtenskap

Hej!Har en fråga vad som gäller med skrivet testamente? Min far har nyligen gått bort och var gift ,inga papper var skrivna mellan han och sin maka och nu har de kommit fram ett testamente som finns registrerat där han tydligen vill att vi tre barn ska ärva alla tillgångar efter vår far.Detta var upprättat i sitt tidigare äktenskap.Går inte ett skrivet testamente före giftorättsgods mellan gifta?Eller har makan lika rätt som oss barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Man har rätt att förfoga över sin kvarlåtenskap genom testamente, jfr. 9 kap. 1 § ÄB, se här. I denna rätt finns emellertid ett par inskränkningen i svensk lag, dels laglottsskyddet för bröstarvingar (barn och deras avkomlingar) i 7 kap. ÄB (se här), dels den s.k. stora basbeloppsregeln i 3 kap. 1 § 2 st. ÄB, se här. Denna rätt kan inte inskränkas genom testamente.

Sammanfattningsvis kan din far fritt förfoga över sitt kvarlåtenskap genom testamente såvida det inte inskränker i makens rätt enligt stora basbeloppsregeln.

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare