Testamente med villkor om enskild egendom

Hej! Kan jag och min man testamentera alla våra tillgångar till våra två barn? Vill att allt ska tillfalla dem och inte deras respektive man och sambo. Vill att de själv får bestämma om de vill dela med sig av arvet. Om ja - finns det något speciellt formulär som bör användas?? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!
Visst kan du och din man testamentera alla era tillgångar till era barn! Era barns make och sambo har inte någon lagstadgad rätt att få ut något arv efter er. Däremot skulle de kunna göra anspråk på egendom som era barn ärver efter er vid en eventuell skiljsmässa/separation i samband med bodelning. För makar gäller att bodelning i princip alltid ska ske när äktenskapet upplöses, se ÄktB 9:1. Vad gäller sambos ska bodelning ske vid samboförhållandets upplösande om någon av samborna begär detta, se sambolagen 8 §. Något förenklat kan man säga att en bodelning innebär att makars giftorättsgods respektive sambors samboegendom delas på hälften mellan makarna/samborna.

Enskild egendom ingår däremot inte i bodelning enligt ÄktB 10:1 samt sambolagen 4 & 8 §§. Du och din make kan göra så att egendomen som era barn ärver blir enskild egendom genom att skriva detta som ett villkor i testamentet. Genom att skriva att egendomen ska utgöra enskild egendom undviker ni alltså att barnens make respektive sambo kan göra anspråk på egendomen vid en eventuell bodelning. Det finns alltså inte något speciellt formulär för detta, utan villkoret om enskild egendom skrivs in i testamentet.

Äktenskapsbalken (ÄktB) hittar du https://lagen.nu/1987:230
Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Amanda HarryssonRådgivare