FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/03/2013

Värderingsman eller mäklare?

Jag och mina syskon har ärvt en bostadsrätt som ska värderas då en av oss ska köpa ut de andra. Vilket är juridiskt riktigt , en auktoriserad värderingsman eller en mäklare? Eller kan man använda sig av båda? Tar man då ett medelvärde av de olika värderingarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns inte några juridiska hinder att anlita någon av de yrkesmän du nämner. Däremot kan det finnas vissa praktiska aspekter som kan vara värda att ta i beaktande. Exempel på sådana aspekter är att en värderingsman till skillnad från en mäklare inte har något intresse i saken. Rent ekonomiskt brukar det vara billigare att anlita en mäklare för värderingen.

Vid äktenskapsskillnad är det vanligt göra flera värderingar och sedan ta ett medelvärde. Det finns dock inga juridiska krav på att göra mer än en värdering.

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare