Begravningskostnader m.m. i arvsskifte med efterarv

Dödsbo och räkningar. Min ena förälder har gått bort, det finns efterarv kopplat till ett tidigare äktenskap. Tillgångarna har delats upp i två delar, A) det som ingår i efterarv ( som min förälder hade fri förfoganderätt över) B) det som var enskild egendom. De finns ett antal räkningar som behöver betalas, begravningskostnader, hyra från tiden innan dödsfallet etc. Kan dödsboet fritt välja om räkningarna skall betalas från tillgångar A) eller B)? Finns det fortfarande fri förfoganderätt, eller någon praxis?

Lawline svarar

Hej!

Dessa kostnader du beskriver är sådana som ska betalas ur kvarlåtenskapen, av dödsboet innan kvarlåtenskapen delas upp och skiftas. Vad jag förstår har inget arvsskifte skett ännu, och det är alltså den kvarlåtenskap som finns efter att dödsboet betalats dessa räkningar som ska delas upp på A) fri förfoganderätt med efterarv och B) enskild egendom med arv för egna arvingar.

Antagligen är de här delarna du beskriver uträknade i procentuella andelar av kvarlåtenskapen, så i praktiken kommer man inte ta av den ena eller andra delen.

Marina RönnquistRådgivare