FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/12/2006

Kontraktsbrott

hej. jag går på en skola som kallas den seglande gymnasieskolan. varje läsår gör vi en segling med en stor båt i ca 3 månader. jag kom hem från vår andra resa nyss. jag hade brutit mot alkoholregel och säkerhetsregel, under vår förra resa bröt jag mot en landgångsregel. innan vår resa fick vi skriva på ett kontrakt om att de kunde skicka hem oss om vi bröt mod sådana regler. eftersom det här hände sista kvällen skickade de aldrig hem mig. det verkar som att skolan vill stänga av mig från nästa resa. har de rätt att göra det? vi har inte skrivit på något sådant kontrakt. tacksam för hjälp. hälsningar kristofer

Lawline svarar

Hej! Om det inte står någonstans i det kontraktet du skrivit på att brott mot ordningsreglerna kan medföra avstängning från kommande resor kan inte skolan med hänvisning till detta kontrakt/avtal hävda att du inte har rätt att följa med på nästa års resa. Att de inte skickade hem dig vid detta tillfället kan inte avtalsrättsligt påverka din rätt att följa med vid nästa års resa. Detta följer av allmänna avtalsrättsliga regler enligt Avtalslagen se http://www.lagen.nu.
Rådgivare