FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/02/2013

Rörelsearrende

Hej, Är rörelsearrende en riktig form av arrende? Eller faller det under lägenhetsarrende? Hittar väldigt lite information om begreppet rörelsearrende. Mvh Sofia

Lawline svarar

Hej,

Det finns, precis som du säger, väldigt lite information om begreppet "rörelsearrende" men jag ska försöka reda ut din fråga så gott det går;

Med utarrendering av rörelse avses vanligen en uthyrning som innefattar upplåtelse av verksamhetslokaler med till en verksamhet hörande anläggningstillgångar, såsom fasta och lösa inventarier samt rättigheten att därmed bedriva verksamhet. Rätt att använda varumärke, firma och dylikt kan också ingå i upplåtelsen. Ett avtal om rörelsearrende torde p.g.a. lokalupplåtelsen i första hand få anses utgöra ett hyresavtal (se bl.a. NJA 1949:39). Här kan också erinras om rättsfallet NJA 1971 s 129 som handlar om en restaurang på Solvalla travbana. Hyreslagen ansågs här tillämplig på ett avtal som utgjorde en kombination av "rörelsearrende", alltså nyttjanderätt till lös egendom, och lokalupplåtelse. Vid rörelsearrende där upplåtelsen av själva affärsverksamheten är dominerande – så gäller en princip om att så länge hyresinslaget inte är helt underordnat skall avtalsförhållandet bedömas som hyra.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare