FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/12/2006

Begäran av fullgörelse vid avtalsstridig hävning

Hej! Jag har en principiell fråga om hävning av avtal mellan två näringsidkare. Om hävningen är avtalsstridig, leder hävningen till att avtalet upphör eller är en dylik hävning utan verkan? Frågan är såtillvida intressant, att om hävningen är giltig har motparten endast rätt till skadestånd av den som hävt avtalet mot dess villkor. Men om den avtalsstridiga hävningen är utan inverkan torde motparten kunna kräva naturaprestation, dvs. att det i avtalet överrenskomna verkställs. Tacksam för svar!

Lawline svarar

En avtalsstridig hävning leder inte till att avtalet upphör att gälla. På grund av detta kommer den som gjort den felaktiga hävningen i regel att befinna sig i dröjsmål när det står klart att hävningen inte var befogad. Huruvida fullgörelse kan krävas beror på vilken typ av naturaprestation det är fråga om. Vid köp av lös egendom kan påföljderna i köplagen göras gällande, om inte annat framgår av köpeavtalet (ansvarsbegränsning, ansvarsfriskrivning el. dyl.). Fullgörelse kan då begäras enligt vad som stadgas i 23 §, http://lagen.nu/1990:931#p23 . Även vid andra typer av avtal som går ut på att prestera egendom, t.ex. hyra av lös sak, är huvudregeln att fullgörelse kan krävas. Vid avtal som rör tjänster av olika slag är det mer oklart vad som gäller angående möjligheten att begära fullgörelse. För arbete på annans egendom, t.ex. reparationer av olika slag, är huvudregeln att fullgörelse kan begäras. Om avtalet rör en s.k. immateriell tjänst, uppdrag som inte är knutna till fysiska föremål, är utgångspunkten istället att fullgörelse inte kan begäras. Exempel på immateriella tjänster är uppdrag till advokater eller mäklare etc. Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare