Bevisbörda att ett brev har kommit fram

Vad händer om en leverantör skickar kunden en påminnelse om betalning med varning om uppsägning i ett vanligt brev? Kan kunden skylla på att brevet inte har kommit fram? Eller måste leverantören ha rekommenderat brevet för att leverantören ska kunna hävda att brevet kommit kunden tillhanda?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bevisbördan för att ett brev har kommit gäldenären (den som står i skuld) tillhanda ligger på borgenären (fordringsägaren), dvs. leverantören i detta fall. När påminnelser skickas med brev är det borgenären som står risken för att brevet inte kommer fram och det åligger borgenären att styrka att brevet har nått gäldenären. (NJA 1996 s. 809, se https://lagen.nu/dom/nja/1996s809 )

Om borgenären skickar ett flertalet försändelser, som inte kommer i retur, till gäldenärens adress så får det antas att i vart fall någon av försändelserna nått gäldenären om inte gäldenären anför någon tänkbar förklaring till varför breven inte kommit fram. (NJA 2007 s. 157, se https://lagen.nu/dom/nja/2007s157 ). Hur många försändelser som måste skickas är oklart, dock torde 2-3 stycken vara tillräckligt.

Att skicka påminnelserna med rekommenderat brev med mottagarbevis är ett bra sätt att styrka att gäldenären har fått brevet.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare