Testamentstolkning och likadelning

Testamente finns upprättat för en avliden faster. Lydelsen är: "min egendom skall ärvas endast av barnen till mina avlidna systrar, syskon 1 och syskon 2" Vi är totalt fem syskonbarn. Syskon 1 har ett barn och syskon 2 har fyra barn. Arvet är på ca 1 milj. kronor. Frågan är hur arvet skall fördelas. Kommer det att delas lika mellan alla fem syskonbarnen? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Jag har förstått din fråga som att en avliden har upprättat ett testamente där det framgår att hela kvarlåtenskapen ska tillfalla dennes syskonbarn.

I 11 kap. 1 § Ärvdabalk (1958:637) stadgas den sk. viljeprincipen som innebär att testatorns vilja ska respekteras och ges företräde framför den i lag föreskrivna reglerna om fördelning av kvarlåtenskapen. Av principen framgår att testamentet ska ges den tolkning som bäst överensstämmer med testatorns bakomliggande vilja. Ofta kommer givetvis testatorns verkliga vilja i uttryck i testamentet med i de fall det finns omständigheter (t.ex. vad testatorn muntligen uttryckt om viljan med testamentet) som talar för att innehållet i testamentet ska ges en annan tolkning eller innebörd än vad som uttryckligen framgår, ska testatorns verkliga vilja ges företräde. Således ska man i första hand försöka söka testatorns avsikt och försöka utröna hur denne avsett att kvarlåtenskapen mellan syskonbarnen ska fördelas.

I de situationer då man inte kan utröna testatorns avsikt med testamentet eller då det inte går att tolka viljan i en viss fråga har man ställt upp några regler om hur man ska  fylla ut eventuella frågetecken kring den fördelningen som testatorn angett; sådana tolkningsregler förhindrar att testamenten förklaras helt utan verkan. En sådan regel som vuxit fram är att oklarheter och frågetecken ska fyllas ut genom den legala arvsordningen. I ert fall skulle detta innebära att kvarlåtenskapen först ska fördelas efter olika grenar och att varje gren ska taga lika lott. Alltså skulle Karins barn erhålla 1/2 av beloppet och Lisas barn skulle dela på den andra hälften, dvs. 1/8 av beloppet var. Emellertid finns det omständigheter som talar för att, då testamentstagarna är arvlåtarens syskonbarn eller barnbarn att tillämpa en regel om likadelning enligt huvudtalet istället, dvs. att alla 5 syskon delar lika på kvarlåtenskapen; således 1/5 av 1 miljon kronor var.

Tolkningsreglerna är inte glasklara över hur man skulle beakta en sådan situation som ni är i men det tycks i alla fall finnas goda skäl att tillämpa den andra lösningen (likadelning efter huvudtalet). Det man emellertid ska komma ihåg är att man i första hand ska försöka utröna testatorns vilja.

Lagen jag hänvisade till hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

Om du har ytterligare funderingar är du alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare