FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/02/2013

Konkurrensklausul

Hej! Jag är pensionär och har visstidsanställning, behov/timanställning hos en P-pool och arbetar inom städ. Jag har undertecknat anställnignsavtal för perioden 130110 - 130409 där det framgår "Att anställd äger inte rätt att under anställningstiden ägna sig åt konkurrerande verksamhet utan arbetsgivarens tillstånd. Ej heller äger den anställde rätt att ägna sig åt konkurrerande verksamhet inom 3 månader efter avtalets utgång, utan arbetsgivaren medgivande. Nu vill jag av olika skäl avsluta anst. hos nuvarnde arbetsgivaren och börja hos en annan med samma arbetsuppgifter. Är varje arbetstillfälle nytt projekt trots att jag städar hos samma kunder varannan vecka? Jag har inte garaterats vissa antal timmar /månad. Kollektivavtal finns inte. Vad gäller i mitt fall ang. konkurensklausulen? ang. när kan jag sluta som tidigast? Tack i förhand för ett svar.

Lawline svarar

Hej!

Visstidsanställningar är tidsbegränsade anställningar som upphör att gälla då den avtalade anställningstiden går ut. I vissa anställningsavtal finns dock avtalat om en möjlighet för båda parter  att säga upp avtalet i förtid (se 4 § 2 st. lagen om anställningsskydd (LAS)). Av din fråga så förstår jag det som att någon rätt att säga upp anställningen i förtid inte har avtalats mellan er, vilket betyder att du som tidigast kan sluta 130409.

Enligt svensk rätt är konkurrensklausuler tillåtna. Sådana klausuler kan dock jämkas eller helt åsidosättas om de är alltför långtgående och därmed oskäliga (se 38 § avtalslagen (AvtL)). Vid bedömningen av om en konkurrensklausul är skälig eller oskälig ska hänsyn tas till bland annat positionen i företaget, lönen, hur mycket know-how arbetstagaren kan tänkas sitta inne på och bindningstiden. För att en konkurrensklausul ska anses skälig krävs att arbetsgivaren kan sägas ha ett betydande intresse av konkurrensklausulen. Exempel då arbetsgivaren kan anses ha ett betydande intresse är i kunskapsföretag eller för att skydda befintliga kundkontakter så att inte arbetstagaren tar med sig de etablerade kunderna till en ny eller annan verksamhet.

Eftersom en helhetsbedömning av konkurrensklausulens skälighet ska göras kan jag inte ge ett svar på om den är skälig eller inte, men om det är så att du endast vill byta till en annan arbetsgivare som redan har en etablerad kundstock och så vidare, kanske det kan tala för att åtminstone konkurrensklausulens längd om tre månader är oskälig och därmed bör jämkas.

Om din nuvarande arbetsgivare inte skulle samtycka till att du börjar hos den andre arbetsgivaren efter det att din tidsbegränsade anställning har löpt ut, skulle jag rekommendera dig att kontakta en jurist som kan bedöma alla omständigheter kring konkurrensklausulen.

LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80

AvtL hittar du https://lagen.nu/1915:218

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare