Uppsägning under tjänstledighet

Hej. Jag är beviljad tjänstledighet t.o.m 31/12-13 för att arbeta på ett regionförbund. Jag har nu erbjudits och tackat ja till en helt annan tjänst och därför sagt upp mig från arbetet på regionförbundet, samt det arbete jag är tjänstledig ifrån. Nu vill ursprungsarbetsgivaren som beviljat mig tjänstledigt att jag kommer in och arbetar under uppsägningstiden på en helt annan tjänst än jag är tjänstledig ifrån. Har de rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej!

När en tjänstledig arbetstagare säger upp sig från arbetet där den är tjänstledig ifrån börjar uppsägningstiden att löpa under tjänstledigheten. Arbetsgivaren kan då inte kräva att du ska komma in och arbeta under uppsägningstiden. Skulle uppsägningstiden löpa längre än tjänstledigheten måste du dock komma in och arbeta under den sista delen av uppsägningstiden. Om de arbetsuppgifter som din arbetsgivare då vill att du utför kan sägas ligga ”inom ramen för anställningen” har arbetsgivaren rätt att besluta om det.

Om uppsägningstidens längd inte finns reglerad i ett eventuellt kollektivavtal eller i ditt enskilda anställningsavtal gäller reglerna i 11 § lagen om anställningsskydd (LAS).

LAS hittar du https://lagen.nu/1982:80

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare