Fråga om testamentes giltighet

Min frus morbror har avlidit.Han var ensamstående utan barn.Han hade två syskon varav hans bror tidigare är död.Hans äldre syster lever och är gift och har tre barn,varav min fru är ett.Det finns ett handskrivet ,testamenteliknande brev där han anger min fru som förmånstagare,även muntligen uttalat innan hans död.Ev kan det finnas ett mer formellt testamente i utomlands i EU.Det eftersöktes.Vem ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Ett testamente skall upprättas skriftligen med två vittnen. Vittnena ska båda närvara samtidigt som testatorn skriver under testamentet. Den som är under femton år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne. Vittnena ska bestyrka testamentet med sina namn och de ska veta att den handling de bevittnar är ett testamente, dock behöver de inte ha kännedom om testamentets innehåll. Är testamentet inte upprättat i laga form är det ogiltigt. Eftersom jag inte vet hur dettat testamentsliknande brev ser ut och om det uppfyller de formella kraven för ett testamente eller inte så är det svårt att svara på om brevet utgör ett giltigt testamente eller inte. Om ett giltigt testamente finns är det din fru som kommer att ärva (om hon står som ensam förmånstagare enligt testamentet) eftersom hennes morbro saknar bröstarvingar och då har möjlighet att testamentera bort hela sin kvarlåtenskap utan att ta hänsyn till bröstarvingars laglott.

Om det inte finns ett giltigt testamente kommer arvet att fördelas enligt reglerna i ärvdabalkens andra kapitel (se https://lagen.nu/1958:637#K2). Finns det inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet.

Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. Är båda föräldrarna döda kommer syskonen således att dela på hela arvet (de delar båda föräldranas arvslotter). I ett avlidet syskons ställe träder syskonets barn, och varje gren tar lika lott. Om din frus morbros föräldrar inte var vid liv då din frus morbror gick bort kommer arvet att delas så att din frus mor ärver halva kvarlåtenskapen och att barnen till din frus avlidne morbrors bror delar lika på den andra halvan av kvarlåtenskapen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare