Fri förfoganderätt och särkullbarn

Situation: Gift par med tre gemensamma barn och ett särkullbarn. Testamente finns där den efterlevande ska sitta i orubbat bo och särkullbarnet ha laglotten. Makan (modern) avlider och den efterlevandemaken ärver allt. Särkullbarnet är den efterlevandes. Fråga: hur fördelas arvet när även den efterlevande avlider? Har jag rätt när jag tänker så här? Först delas arvet efter modern mellan de tre gemensamma barnen (summan enl. bouppteckningen). Resterande del som är efter fadern (den efterlevande) delas i fyra delar, därefter delas särkullbarnets arvslott med hälften. Särkullbarnet får således en åttondel av arvet efter fadern (laglotten) och de tre gemensamma barnen delar därefter på den återstående åttondelen av särkullbarnets arvslott. De tre gemensamma barnen ärver alltså: - en tredjedel var efter modern (bouppteckningen) - en fjärdedel var efter fadern - en tredjedel var av särkullbarnets halva arvslott Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej,

Testamentet innebär att maken ärver kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt, som är det modernare uttrycket för att sitta i orubbat bo. Det innebär att den efterlevande maken får, precis som du beskriver, fritt förfoga över tillgångarna som han ärvt. För att veta hur stor denna del är av den totala förmögenhetsmassan räknas en kvot ut. Exempelvis kan nämnas att om den bodelning som görs vid första makens avlidande resulterar i en hälftendelning av egendomen, så kommer den delen som ärvs med fri förfoganderätt att vara 50 % av den totala förmögenhetsmassan.

När fadern sedan avlider får de tre gemensamma barnen dela på 50 % av den totala förmögenhetsmassan han äger vid tidpunkten. De övriga 50 % ska sedan fördelas på samtliga fyra barn. Om testamentet reglerar att särkullbarnet endast ska ha ut sin laglott vid faderns död kommer denne att ärva en åttondel av faderns förmögenhet, inte den totala förmögenhetsmassan.
Då fördelas den resterande delen ut till de tre gemensamma barnen. Ditt resonemang är med andra ord helt rätt, förutom att den del som fördelas till de gemensamma barnen är en kvotdel av faderns totala förmögenhetsmassa, inte exakt samma summa som han ärvde med fri förfoganderätt.

Det kan också nämnas att den egendom som ärvts med fri förfoganderätt aldrig kan tillfalla någon annan än de gemensamma barnen efter faderns död, eftersom rätten att förfoga endast gäller livshandlingar och det är inte tillåtet att exempelvis testamentera bort denna del av förmögenheten.

Hoppas det besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emily TöyräRådgivare