Nedsättning av årsavgift sedan bostadsrättsförening utför renovering av annat objekt i föreningen

Hejsan, jag bor i en bostadsrätt där föreningen har bestämt sig för att göra om en lokal till en lägenhet. Detta medför en renoveringstid om ca 18 veckor. Olyckligtvis arbetar jag treskift och de renoverar mellan 7.30-16.00 varje vardag. Jag bor vägg i vägg med detta för närvarande renoveringsobjekt vilket medför att jag har flytt min egen bostad då ljudnivån är så hög här i mitt eget hem att jag får gå med öronproppar. Finns det någon rättighet på min sida? Till exempel reducerad hyra under dessa veckor. Väldigt tacksam för var// en uppgiven själ.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag på denna situation är Bostadsrättslagen (BR) som du finner här: https://lagen.nu/1991:614 . Aktuella regler är 7 kap. 2 och 4 §§. Där framgår att om det uppstår hinder eller men i nyttjanderätten (dvs. din rätt att nyttja din bostadsrätt) på grund av föreningens vållande (då det är föreningen/av föreningen anlitad firma som utför renoveringen) så har du rätt till skälig nedsättning av årsavgiften. Min uppfattning när jag undersökte frågan är att detta gäller främst om det skulle vara fråga om renovering av din bostadsrätt och att denna drar ut väsentligt på tiden. Men jag kan inte hitta praxis som styrker att detta inte skulle vara möjligt i ett fall som ditt, där störningsmomentet sker utom bostadsrättens väggar men inom den byggnad där du har din bostadsrätt.

Jag vill däremot påpeka att föreningen har ett lagstadgat ansvar att hålla lägenheten och de allmänna utrymmena i gott skick och det är svårt för mig att säga om denna renovering/ombyggnad helt enkelt är något du får stå ut med. Föreningen utför ändå arbetet på humana tider och så länge som arbetet inte drar ut på tiden kan det nog vara svårt för dig att få ersättning.

För vidare vägledning vill jag hänvisa till Bostadsrättsnämnden, som finns till för att lösa tvister mellan bostadsrättsföreningar och enskilda. Observera att deras hjälp inte är kostnadsfri. Denna nämnds avgöranden är heller inte juridiskt bindande, men det är mycket ovanligt att dessa frångås. Se http://www.bostadsrattsnamnden.se/ och för själva förfarandet, Bostadsrättslagens 11 kapitel.

Lycka till och hoppas mitt svar är till hjälp!

Vänligen,

Emelie

Lawline RådgivareRådgivare