Fråga om bodelning enligt sabolagen och överlåtelse av hyresrätt

Hej Jag och min fästmö har nyligen flyttat till en ny lägenhet (hyres). Kontraktet står i mitt namn, men hon är folkbokförd på den adressen. Vi har haft gemensam ekonomi och inhandlat allt tillsammans, dock står huvuddelen av alla lån i mitt namn, samt hon håller i alla kvitton och räkningar då hon ensam har skött vår ekonomi. Jag har tagit bild av alla saker i vårt hushåll som kan tänkas ingå i det gemensamma boet. Min fråga är, hur länge hon har rätt att bo kvar i lägenheten då vi har separerat? Jag undrar också över fördelningen av våra saker, då allt inskaffats efter att vi flyttade ihop, samt fördelningen av våra lån, som använts till att köpa dessa saker men som står i enbart mitt namn? Undrar också om man kan få rättshjälp till advokatkostnader i sådana här ärenden? Mvh Stefan Mohlin

Lawline svarar

Hej Stefan och tack för din fråga!

I din fråga antyder du att ni flyttat ihop men sedan genast flyttat isär igen. För att sambolagen och reglerna kring bodelning ska vara tillämpliga krävs att ni bor stadigvarande tillsammans. Ett riktmärke har ansetts vara 6 månader, men varierar beroende av omständigheterna (se t ex RH 2005:34 https://lagen.nu/dom/rh/2005:34 ). Om du och din sambo anses ha ett samboförhållande gäller följande:
Då ett sambopar separerar skall, om någon av sambosarna så begär, samboegendomen fördelas genom bodelning. Samboegendomen är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohag som finns där. Bostaden och bohaget måste ha förvärvats för gemensam användning för att det ska anses vara samboegendom. Detta delas lika.

Med en hyresrätt förhåller det sig så, som jag tycker att du antyder i din fråga, att den inte kan "sambo delas" eftersom den inte anses ha ett ekonomiskt värde. Utgångspunkten är alltså att du som innehar hyresrätten fortsätter att inneha den.
   Om det vid en bodelning är så att den andra sambon bäst behöver  bostaden och det (om det inte finns barn med i bilden)finns synnerliga skäl som talar för det så får "den andra sambon" överta bostaden. I så fall måste hyresvärden rätta sig efter en sådan bodelning.

Det finns också en möjlighet för dig att, med eller utan bodelning, överlåta hyresrätten till en närstående (se Jordabalken 12:34). Då ska dock hyresvärden skäligen kunna nöja sig med förändringen. I den rent hyresrättsliga fråga som då uppkommer kommer man i bedömningen i princip bara ta hänsyn till din sambos ekonomiska förhållanden, d v s kommer hon kunna betala hyran? En parantes: i båda fallen kommer din sambo, då hon inträder som hyresgäst, ta över dom förpliktelser som du har till hyresvärden.

De lån du tagit ingår inte i samboegendomen och kan alltså inte delas enligt sambolagen. Formellt sätt är det du som tagit lånen och det är du som är återbetalningsskyldig till kreditgivaren. En annan sak är om du och din sambo (eller om det nu är f d sambo) har ett uppgör där hon e v är betalningskyldig till dig för en del av lånen.

I hemförsäkringen ingår ibland rättskydd, kolla om du kan få ekonomisk ersättning där! Genom lawline kan man också ta kontakt med företag som mot betalning kan hjälpa dig.

Det blev ett ganska långt svar, jag hoppas budskapet gick fram!

Lycka till!

Markus NilssonRådgivare