Likabehandlingsprincipen

Likabehandlingsprincipen i Bostadsrättsförening Vår bostadsrättsförening vägrar svara på allmänna frågor med hänvisning till likabehandlingsprincipen. Det kan vara frågor om föreningens ekonomi etc. De säger att alla medlemmarna skall ha lika mycket information och därför vill de inte svara på frågorna trots att frågorna inte är av känslig natur med hänvisning till just likabehandling. Är detta en korrekt tolkning? Man skulle ju kunna delge alla sammma information t.ex på hemsidan, men min förening vill ärna hålla allt hemligt för medlemmarna, "annars kan medlemmarna bli oroliga".

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Likabehandlingsprincipen innebär att medlemmarna skall behandlas lika. Vilka rättigheter medlemmar i en bostadsrättsförening har regleras i föreningens stadgar. Framgår det där något om lika rätt till lika mycket information är det de som gäller.

Likabehandlingsprincipen kan ses som en allmän associationsrättslig princip. Om någon medlem t.ex. ges rätt till parkeringsplatsutrymme så skall alla medlemmar ha lika rätt.

Utöver din förenings stadgar kan du se vad som är beskrivet i bostadsrättslagen, https://lagen.nu/1991:614.

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare