FrågaPROCESSRÄTTVittna17/02/2013

Ersättning för förlorad arbetsinkomst vid vittnesmål

Hej! Jag är kallad som vittne till en rätteång om misshandel. Jag har förstått att jag kan få ut ersättning för förlorad arbetsinkomst om jag tar tjänstledigt för att åka på denna rättegång. Vilka dokument behöver jag för att styrka min förlorade arbetsinkomst redan i rätten (lönebeskedet kommer ju först måanden efter)? Om jag istället tar kompledigt, kan jag fortafradne få motsvarande belopp eftersom det egentligen är min intjänade arbetstid jag spenderar på rättegången men därigenom skulleskippa avdrag för semester (som jag förlorar vid tjänstleidghet)?

Lawline svarar

Hej!

Först vill jag tacka dig för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja du har rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst, reseersättning och uppehälle. Se även rättegångsbalken 36:24. Ersättningen till dig betalas av den part som åberopat ditt vittnesmål. I vissa fall om det är skäligt mot bakgrund av partens ekonomiska situation kan ersättningen komma att betalas av det allmänna och då gäller särskilda begränsningar. Exempelvis har du i det fallet bara rätt till 700 kr för förlorad arbetsinkomst, se förordning (1982:805) om ersättning av allmänna medel till vittnen mm § 5.

Så här är det; det krävs inget särskilt "bevis" i vanliga fall utan du anger endast hur många timmar som du gått miste om och vad du tjänar per timme (obs max 700 kr om du har erättning från allmänna medel, vilket står i din kallelse). Men för att vara på den säkra sidan så ring till den tingsrätten du ska till, deras telefonnummer står i kallelsen, och fråga.

Angående vilken typ av ledighet du ska ta spelar ingen roll, du tar ju ledigt. Alltså om du inte arbetar på onsdagar, och det är på en onsdag du blivit kallad så behöver du inte ta ledigt (varken tjänst- eller kompensationsledigt) och därför utgår ingen ersättning i den delen. Att du väljer att ta kompensationsLEDIGT, det är upp till dig.

Mvh Emelie K - Lawline

Emelie KarlssonRådgivare