Rättigheter gentemot grannes störande andrahandshyresgäster

Hej! jag bor i en bostadsrätt och de som bor i lägenheten ovan mig hyr i andra hand. De har i princip under en veckas tid haft högljudd sex på nätterna efterföljt av musik och dunsar i golv. Eftersom jag inte har någon aning om vilka de är känns det lite obehagligt för mig att ensam gå upp till dem och be dem att inte väsnas på nätterna då jag inte kan sova. Vad gör jag och vad har jag för rättigheter att klaga på dem? Jag anser samtidigt att alla ska ha rätt att leva i sitt hem men att väsnas så enormt kl 2 på natten är inte ok. Jag har även dunkat i taket för att markera att de låter, de tystnade inte av det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 9 § Bostadsrättslagen (BRL) svarar bostadsrättsägaren (och därmed densamme för att dennes andrahandshyresgäster) använder lägenheten på sådant sätt att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan hög grad kan försämra deras bostadsmiljö att de skäligen inte bör tålas. Bostadsrättsägaren (och i detta fall andrahandshyresgästerna) ska även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset.

Om det förekommer sådana störningar är föreningen skyldig att genom tillsägelse till den felande för att se till att störningarna upphör.  Denna kontakt kan ske direkt till andrahandshyresgästerna eller till bostadsrättsägaren som då får underrätta sina hyresgäster.

Det är svårt att säga om de störningar du nämnt är att anse som ”störningar av sådan grad att de skäligen inte bör tålas”. Ofta rör dessa fall exempelvis högljutt spelande av musik. Min uppfattning är dock att då du inte kan sova och störningarna sker nattetid så bör du ta upp detta på nästa styrelsemöte och påpeka problemet för föreningen. För grannsämjans skull skulle jag dock ändå råda dig att i första hand själv kontakta paret i fråga. Känns det obekvämt att konfrontera dem direkt kan du kanske skriva ett vänligt men bestämt meddelande och posta dem?

Lycka till!

Vänligen,

Emelie Fyhrqvist

Lawline RådgivareRådgivare