Hur efterarvet fördelas

Min frus mor gick bort för ett år sedan, hennes far gift med modern ärvde min frus mor, inget arv delades ut till min fru. Nu har fadern gått bort och fadern har två döttrar med annan kvinna sedan tidigare, hur fördelas arvet mellan dessa tre?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fru kommer att få ut efterarv efter sin mor enligt huvudregeln i 3 kapitlet 2 § Ärvdabalken (ÄB). Denna rätt går inte att testamentera bort av den efterlevande maken utan efterlevande make ärver endast med fri förfoganderätt den del av egendomen som kommer från den avlidne makan vid bodelning.

Detta innebär att din fru har rätt till 50 % av boets behållning som arv efter sin mor. Din fru kommer även ärva en del efter sin nu avlidna far, de återstående 50 % delas på din fru och de övriga särkullebarnen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare