FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/02/2013

Samäganderätt, offentlig auktion.

Vi är 4 syskon som ärvt 25% av en fritidsfastighet. Nu vill tre av syskonen sälja men inte den fjärde. Kan hon tvingas sälja?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Ni fyra syskon äger fastigheten med samäganderätt. När egendom ägs med samäganderätt krävs att alla delägare är överens om de åtgärder som ska vidtagas. Ett kort svar på din fråga blir därför nej, enighet gäller för att vidaga åtgärder. Det händer självklart att delägare, precis som i din fråga, inte är eniga. När gäller försäljning så kan en delägare ansöka hos rätten om att egendomen ska försäljas genom offentlig auktion. Notera att detta inte kan utnyttjas om egendomen ärvdes genom testamente som föreskrev överlåtelseförbud. Om egendomen auktioneras ut och ni inte är ense om försäljningen kommer det högsta budet att vinna.

Lag om samäganderätt finner du här: https://lagen.nu/1904:48_s.1

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare