Ansvarsfrihet i bostadsrättsförening

Hej På ordinarie årstämma i Bostadsrättförening reserverade sig några medlemmar skriftligen mot att ge styrelsen ansvarsfrihet.. Dessa ansåg att styrelsen tagit beslut på egen hand som enligt bostadsrättslagen kräver ett stämmobeslut. Efter stämman har styrelsen meddelat att medlem inte kan reservera sig mot ett stämmobeslut, samt att inte bifoga reservationerna i stämmo protokollet. Är detta riktigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till LawLine med dina frågor!

Enligt 9 kap. 14 § bostadsrättslagen (1991:614) regleras förfarandet vid bostadsföreningsstämman av 7 kap. lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar (FL).

I 7 kap. 10 § FL går det att utläsa vad det är som ska och bör antecknas i protokollet som förs vid en bostadsförenings–stämma. Här framgår det inte något krav på att reservationer ska nedtecknas, men däremot ska omröstningsresultatet protokollföras enligt 7 kap. 10 § 3 st. 3 p. FL. Enligt litteraturen på området anses det inte göra protokollet ogiltigt om detta inte innehåller uppgifter om alla på stämman framställda yrkanden, eller reservationer.

Sammanfattningsvis kan alltså konstateras att protokollet inte behöver innehålla eventuella reservationer.

Vad det gäller styrelsens uttalande att en reservation mot ett stämmobeslut inte är möjligt går det att ställa sig litet undrande. Det är nämligen möjligt att reservera sig mot ett stämmobeslut, men dock inget krav på att detta ska anges i protokollet. Anledningen till att man reserverar sig till beslut är för att undvika framtida skadeståndsansvar som stämmans beslut kan föranleda. Reservationen fungerar alltså som ett slags bevis. För att säkra din position i förhållande till stämmans beslut bör du alltså själv hålla kvar vid en kopia av din reservation, och kanske finna någon som kan vittna om att du verkligen har meddelat din reservation vid stämman. I en eventuell tvist kan du sedan använda detta som bevisning till din fördel.

För att hindra eller i vart fall försvåra att ansvarsfrihet beviljas finns två intressanta bestämmelser. Den första är 7 kap. 4 § 3 st. FL. Enligt detta stadgande kan nämligen en minoritet som består av minst en tiondel av samtliga röstberättigade vid bostads–föreningsmötet bestämma att en fråga om ansvarsfrihet för styrelse och verkställande direktören ska skjutas på framtiden.

Den andra bestämmelsen går att finna i 13 kap. 5 § 1 st. FL. Och denna gör gällande att det krävs att minst en tiondel av samtliga röstberättigade på årsstämman röstar för ansvarsfrihet för att denna ska beviljas. Detta är alltså ett mycket starkt minoritetsskydd för att förhindra missbruk av ansvarsfrihet.

Lawline RådgivareRådgivare