Att ta tillbaka ett brottsligt erkännande

Jag blev tagen för rattfylla för några veckor sedan. När jag blev tagen fick jag åka in till polisstationen och blåsa, där blåste jag 0,56ml/l och blev misstänkt för grovt rattfylleri. Jag erkände på plats, men har nu funderat på en sak. Går det att ändra sitt erkännande för grov rattfylla till endast rattfylla.? Jag var inte allt för påtagligt onykter när jag blev tagen, eller för att citera poliskonstapeln "Du ser och beter dig inte så onyktert som apparaten visar" och jag blåste endast 0,06ml/l över gränsen för grov rattfylla. Anledningen att dom tog mig var inte för att jag kört vingligt eller farligt, utan det var bara en rutinkontroll. Hur ser rätten på detta? Finns det chans att jag döms endast för rattfylleri då jag inte "betedde" mig som en grov rattfull, eller är dom stenhårda på 0,5ml/l gränsen.?

Lawline svarar

Hej Sebastian och tack för din fråga!

Det funkar såhär:
När åklagaren är färdig med förundersökningen så skickar han eller hon en ansökan om stämmning till tingsrätten. Du kommer delges denna stämning och att du måste infinna dig till huvudförhandling (det som i dagligt tal kallas rättegång).
   Under en huvudförhandling gäller muntlighets- och omedelbarhetsprinciperna vilket innebär att du endast kan dömmas på grundval av det som förekommit muntligen under huvudförhandlingen (med undantag för b la skriftligt bevisning). Om du under huvudförhandlingen hävdar att du är oskyldig till grovt rattfylleri spelar det alltså i princip ingen roll vad du sagt tidigare.
   Om du ändrar dig har dock åklagaren rätt att läsa innantill i förundersökningen och det kommer komma fram att du tidigare haft inställningen att du är skyldig till grovt rattfylleri. Det skulle naturligtvis inte vara bra för din trovärdighet, även om det är möjligt att du inte var grovt rattfull. Jag skulle råda dig att så snart som möjligt ta kontakt med polisen så att din ändrade inställning kommer med i förundersökningen.

Värt att notera är att domstolen (enligt omedelbarhetsprincipen) bara får dömma över den gärningsbeskrivning som presenteras av åklagaren. Om åklagaren inte kan styrka grovt rattfylleri har denne dock rätt att ändra/justera så att den påstådda gärningen även kan sortera under "vanligt" rattfylleri.

Hoppas det här hjälpte dig någonstanns på vägen!

Markus NilssonRådgivare